‘In langere diensten werkt het relaxter’
‘In langere diensten werkt het relaxter’

‘In langere diensten werkt het relaxter’

Wie 32 uur in de wijk werkt, moet meestal echt de diensten bij elkaar sprokkelen om aan die uren te komen. Voor Serena Kann in Didam is die tijd voorbij. ‘Wij kunnen nu lange diensten werken, van zeven tot drie bijvoorbeeld. Na je zorgtaken houden we tijd over voor andere dingen die moeten gebeuren. Ik vind het veel prettiger zo, er is meer rust en structuur. En om de twee weken heb ik een lang weekend.’

Serena (31) werkt nu twee jaar bij Sensire. Hiervoor werkte ze in een verpleeghuis. Daar was de structuur van lange diensten vanzelfsprekend, maar de vrijheid en zelfstandigheid in het werk in de wijk trokken haar. Ook vindt ze dat ze een betere band opbouwt met iemand die thuis woont: ‘Dat contact is anders dan in een instelling, mensen zijn meer op hun gemak. Het is een heel “menselijke” manier van werken, je staat dichter bij de mensen.’

Tijd voor andere dingen

Sensire maakt de omslag ‘van routes naar diensten’ in steeds meer teams in de wijk, dit om medewerkers meer eigen regie te geven. Niet alleen in werktijden, maar ook in de invulling van de diensten. Serena: ‘In een lange dienst is standaard tijd gereserveerd voor andere taken dan de zorg zelf, zaken waaraan jij aandacht wilt besteden. Bijvoorbeeld aan een extra gesprek of aan het samen met de klant aan de hand van een scorelijst zijn kwetsbaarheid in beeld brengen. Of aan het bijwerken van zorgdossiers. Ook doe je aan zelfstudie om bekwaam te blijven of je meer te verdiepen in wat jij leuk vindt. Zo loop ik wel eens mee met een wondverpleegkundige. Ik vind het interessant te zien hoe zij op een bepaalde manier zwachtelt.’

Door de optelsom van taken heeft Serena het gevoel dat ze haar werk goed kan invullen. ‘Het is meer dan doen wat jij nodig vindt op dat moment. Je denkt mee in het samen bieden van de beste zorg.’

Uitleg geven over technologie

Ander werk waar Serena nu meer aan toe komt, ligt bijvoorbeeld op het vlak van de zorgtechnologie. ‘Pas geleden heb ik een klant uitleg gegeven over onze personenalarmering en samen de papieren ingevuld. Ook vind ik het leuk instructies te geven over het gebruik van de Compaan en in de gaten te houden hoe het daarna loopt. En als iemand inlogproblemen heeft met de iPad en de familie daardoor niet kan meekijken in het zorgdossier, pak ik dat op. Met zulke taken wil ik de wijkverpleegkundige best meer gaan helpen in mijn zelf in te vullen uren. Maar in mijn werk blijft het klantencontact het belangrijkst.’

Samen sparren in de app

Hoe belangrijk ze vrijheid, eigen regie en zelfstandigheid ook vindt, sparren met haar collega’s is minstens zo onmisbaar voor Serena. ‘Je bent niet alleen verantwoordelijk voor zorg aan een klant, je doet het echt samen. Je doet wat jij denkt dat moet gebeuren in overleg met het team. Natuurlijk zijn we niet altijd tegelijk aanwezig en daarom laten we vaak berichtjes voor elkaar achter in de medewerkersportaal-app. “Lopen jullie hier ook tegenaan bij mevrouw X? Kijk even bij die-en-die meneer, ik denk dat je misschien bent vergeten dit-of-dat te noteren in zijn zorgdossier, ik heb het aangevuld.” Op die manier zien we de visie of mening van andere collega’s. Zo krijg je veel informatie van elkaar.’

Er is ruimte om te doen wat er van je wordt verwacht."

Corona: wake-up call

Als Serena aan de omslag ‘van routes naar diensten’ denkt, gelooft ze dat die haar collega’s én haar werkgever iets zal brengen. ‘Douchen voor tien uur is niet langer een vanzelfsprekendheid, we zetten de diensten nu meer naar onze eigen hand. Dat was nodig, na dat enorme ziekteverzuim waarmee we door corona te maken kregen. Het was echt een wake-up call.’

Ze vindt haar werk duidelijker en overzichtelijker geworden op deze manier. ‘Er is ruimte om te doen wat er van je wordt verwacht.’ 

Past privé beter

Ze vertelt wat de nieuwe diensten betekenen voor haar thuissituatie. ‘Deze structuur is beter. Mijn vriend heeft een gewone baan, tijdens kantooruren. Die is tegenwoordig veel beter met de mijne te combineren. En ik heb meer tijd voor mijn familie en wandelingen met mijn hond. Twee keer in de maand heb ik een weekend vrij, van vrijdag tot en met maandag. Heerlijk! Tot voor kort had ik vaak vrijdagavond tot laat nog een dienst en maandagochtend vroeg weer. Dat voelt echt anders.’

Foto Serena Kann
Serena Kann
Verpleegkundige

Serena werkt sinds twee jaar als verpleegkundige in Didam. BIG-nummer: 69.923.762.730