Samen moeten we het doen!
Samen moeten we het doen!

Samen moeten we het doen!

Zorgtechnologie en specifiek zorg op afstand is inmiddels niet meer weg te denken als een van de vele middelen om in te zetten bij klanten in de wijk. Tenminste als het aan Lilian Elbrink, wijkverpleegkundige in Borculo, ligt.

“Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vanaf dag één stond springen om zorg op afstand in te gaan zetten bij klanten. Gevoelsmatig wilde ik zelf de leefomgeving van iemand zien en letterlijk horen dat het goed gaat. Door de ervaring die ik zelf heb opgedaan en de positieve reacties van zowel collega’s, klanten en mantelzorgers sta ik er nu 100% achter. Dat neemt niet weg dat ik soms klanten wel eens mis, gewoon om de band die je met een klant hebt opgebouwd.”

Goed middel richting zelfredzaamheid

Sensire maakt voor zorg op afstand veelal gebruik van de Compaan, een tablet die speciaal ontwikkeld is voor ouderen en gemakkelijk in gebruik is door een beperkt aantal ‘knoppen’. Toch is ook deze tablet niet geschikt voor iedereen. “De cognitieve vaardigheid van de klant bepaalt of ik de Compaan ga inzetten als hulpmiddel. Als dat mogelijk is, dan is het een goed middel om klanten weer te helpen richting zelfredzaamheid. Daarom past hij ook goed bij de belofte ‘Leven zoals u wilt’ die Sensire haar klanten doet.”

“Klanten ervaren het contact via het scherm als heel prettig. Het geeft ze een stuk vrijheid terug omdat ze inbellen wanneer het in hun eigen planning past, de zorgmomenten worden er wat minder beladen van en bovendien korter van duur. Een bijkomend voordeel is dat er veelvuldig contact wordt gezocht met kinderen en (achter)kleinkinderen. Sommige klanten zien hun (achter)kleinkinderen nu bijna dagelijks, terwijl dat eerder misschien maximaal een keer per week was. Daarom denk ik dat de Compaan indirect kan bijdragen aan het verminderen van het gevoel van eenzaamheid.”

Naast vele voordelen voor de klant, ziet Lilian ook voordelen voor de bezetting binnen haar team. “Door zorg op afstand in te zetten zijn er minder uren nodig uren om de fysieke zorg uit te kunnen voeren. Uren die we heel goed kunnen gebruiken voor klanten die de, vaak meer complexe, zorg echt nodig hebben. We kunnen dus als team voor méér klanten écht iets betekenen. Dat is uiteindelijk voor mij en mijn team de drijfveer waarvoor we het doen en zorgt ervoor dat ik bij iedere (nieuwe) klant eerst bekijk of zorg op afstand mogelijkheden biedt. De Compaan heeft in korte tijd een vaste plaats verworven tussen de vele hulpmiddelen die we in kunnen zetten en daar ben ik eigenlijk wel erg trots op. Samen moeten we het doen!”

Foto Lilian Elbrink
Lilian Elbrink
Wijkverpleegkundige

BIG-nummer: 59.916.588.530