De rol van werkbegeleider is uniek en divers, dat weet Naomi Stremmelaar maar al te goed. Het ene moment heb je een evaluatiemoment waarbij je de leerling ondersteunt in zijn of haar leerdoelen, het andere moment help je een leerling bij een verpleegtechnische handeling. “Het allermooiste is de groei van een leerling van dichtbij meemaken,” vertelt Naomi. “Daar doe je het uiteindelijk voor.”
“Iedere dag ziet er anders uit als werkbegeleider,” vertelt Naomi. “Je hebt regelmatig evaluatiemomenten met leerlingen, waarin je het hebt over de leerdoelen van de leerling en het gesprek voert over wat hij of zij nodig heeft. Het andere moment ben je echt bezig met observeren en laat je de leerling zijn of haar werk doen. Dan werk je als het ware met je handen op je rug.”
Het is volgens Naomi namelijk belangrijk om niet meteen in te grijpen. “Je hebt eigenlijk 3 fases bij het begeleiden van de leerlingen,” vertelt Naomi. “Fase 1 is het voordoen van een handeling, fase 2 is het meekijken met de handen op de rug en bijsturen waar nodig en fase 3 is echt meekijken, handen op de rug en het laten gebeuren.” Daarin is het erg belangrijk om de leerling ruimte te geven om fouten te maken, vertelt Naomi. “Zonder fouten te maken leer je niet.”
En dat levert mooie dingen op. “Je viert mooie successen met elkaar. Het allermooiste is dat je een leerling als een onzekere en kwetsbare leerling ziet starten en na verloop van tijd zie je een zelfverzekerde beginnende beroepsbeoefenaar. Dat is het resultaat dat je met elkaar bereikt en dat is ontzettend mooi. Daar doe je het voor. Mede door jouw werk ontstaat er een zelfverzekerde, bekwame collega voor in de toekomst.”
“De weg ernaartoe is voor iedere student anders,” vertelt Naomi. “Soms zijn er studenten die een rugzak (of zeg gerust een backpack) met zich mee dragen en dat merk je. Zo heb ik een leerling meegemaakt die begon aan haar BOL-opleiding met behoorlijke psychiatrische problematiek, die eigenlijk op het dieptepunt van haar leven zat. Door continu maatwerk, ondersteuning en begeleiding te bieden heeft zij uiteindelijk haar diploma behaald met een prachtige voldoende en nu is zij werkzaam in het ziekenhuis. En dat is ontzettend mooi, dat je dat kunt betekenen en samen kunt bereiken. Iedere leerling verdient een veilig en warm leerklimaat waarin je fouten mag maken en daar ook weer van mag leren.”
En in dat leerklimaat is openheid volgens Naomi erg belangrijk. “Je moet je open kunnen stellen en eerlijk zijn naar de leerling. Wat ik zie bij mij op de afdeling is dat de kwetsbaarheid vanuit de werkbegeleider naar de leerling heel belangrijk is. Een praktisch voorbeeld hiervan is dat er recent een bewoner acuut is overleden in het bijzijn van een leerling. Wat je dan merkt is dat de leerling het waardeert als je jezelf kwetsbaar opstelt en vertelt dat je dat in het verleden ook heb meegemaakt, dat je weet hoe de leerling zich voelt en tips geeft om het te kunnen verwerken. Je stelt je daarin open voor hun gevoel bij zo’n situatie. Niet alleen professioneel reageren, maar ook emotioneel mee kunnen leven met de leerlingen is heel belangrijk.”
Maar de rol van werkbegeleider is meer dan alleen het begeleiden van leerlingen. “Als werkbegeleider coach en begeleid je niet alleen studenten, maar wij hebben ook een grote rol bij het inlichten en adviseren van de naasten en bewoners. Wij als werkbegeleiders gaan consequent het gesprek aan met de naasten en bewoners ter voorbereiding op de komst van de nieuwe studenten en vooral het gesprek aan over de verwachtingen.”
Zulke situaties en taken maken het werk als werkbegeleider divers. “Werkbegeleider zijn is echt divers, iedere dag is anders. En dat in combinatie met het groeiproces van de leerling van dichtbij mee mogen maken, maakt de rol van werkbegeleider voor mij een prachtige rol. Het is mooi om te zien waar je komt als je het samen doet,” aldus Naomi.