‘De focus op positieve gezondheid heeft een nieuwe dimensie gegeven aan het contact met klanten én een energie boost aan het werken in de wijk’, vertelt Miriam Polman, wijkverpleegkundige bij Sensire in Zevenaar.
‘Met een brede blik ondersteunen we de klanten zodat ze om kunnen gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen. Zelfredzaamheid en eigen regie staan daarbij voorop. Dat vraagt van collega’s ook om een andere manier van werken en kijken naar de zorg. Gelukkig wordt dit over het algemeen als positief ervaren. Door de vraag te stellen ‘Wat wilt u écht?’ laten we de klanten in hun waarde én krijgen we allemaal nieuwe klantinzichten. Dat is heel waardevol en geeft ons handvatten om samen met de klant en mantelzorgers te kijken naar de best passende oplossing voor de klant. Zorg op afstand is steeds vaker een oplossing om in te zetten. Bijvoorbeeld bij afbouwende zorg kunnen we door contact te houden via beeldbellen het aantal fysieke zorgmomenten verminderen, maar nog wel een oogje in het zeil houden. Dat geeft de klant vertrouwen en ook voor ons is dat prettig.
Een ander voorbeeld is de inzet van telesens. Op afstand kunnen we kijken of iemand die avond zorg nodig heeft, als dat het geval is komen we in actie, anders hoeven we niks te doen. Dat draagt bij aan een stuk eigen regie voor de klant, of de mantelzorger of naasten geruststellen.’
‘Bij Sensire heb ik een hele zelfstandige baan met veel beslissingsbevoegdheid, dat straalt niet alleen vertrouwen uit, maar geeft mij ook ruimte om mijn eigen werk in te richten en het team aan te sturen. Dat neemt niet weg dat het iedere dag weer een uitdaging is om alles soepel te laten verlopen. Inmiddels heb ik veel ervaring opgedaan in het coachen van collega’s, maar ik heb daar geen achtergrond in. Ik probeer iedereen positief te motiveren en te betrekken door teamtaken te verdelen onder de collega’s. Niet willekeurig, maar juist in overleg, op basis van de persoonlijke voorkeuren van de collega’s. Op deze manier maak ik ze ook zelf verantwoordelijk voor een deel van hun eigen werkgeluk.’
Over haar eigen werkgeluk is Miriam heel duidelijk. ‘Het contact met klanten, werken met mensen (klanten en collega’s) en vooral een brede blik op de klant en de behoefte van de klant in kaart brengen geven mij persoonlijk veel energie. En ik vind het altijd weer bijzonder om bij de mensen thuis te komen: achter iedere voordeur schuilt weer een ander verhaal.’
Op zoek naar een leuke en uitdagende baan bij Sensire? Op onze website vind je de actuele vacatures. Je kan ook direct contact opnemen met onze recruiters via whats app, chat of werving@sensire.nl